21. Yüzyıl Becerileri Nelerdir?
Fatma Ateş
21. Yüzyıl Becerileri
Nelerdir?
Her gün
değişmekte olan dünyanın bizlerden istediği beceriler de bu değişime ayak
uydurmaktadır. 21. Yüzyıl becerileri de günümüz öğrencilerinin Bilgi Çağı
boyunca kariyerlerinde başarılı olmak için ihtiyaç duydukları becerilerdir.
21. Yüzyıl
becerileri üç kategoriye ayrılmıştır:
- Öğrenme Becerileri
- Yaşam Becerileri
- Bilgi, Medya ve Teknoloji
Becerileri
Bunların ne
olduğundan önce becerinin ne olduğuna açıklık getirerek başlayayım
yazıya.
Beceri
kelimesinin TDK sözlüğündeki anlamları şu şekildedir:
1.Elinden
iş gelme durumu, ustalık, maharet
2.Kişinin
yatkınlık ve öğrenime bağlı olarak bir işi başarma ve bir işlemi amaca uygun
olarak sonuçlandırma yeteneği, maharet
3.Vücudun,
yapılması güç alıştırmalara yatkın olması durumu
Bilim
adamları tarafından yapılan araştırmalar sonucunda öğrencilerden beklenen 21.
YY. becerileri şu şekilde sıralanmıştır.
Öğrenme
Becerileri
Yaratıcılık
Yaratıcılık, yeni ve bir şekilde değerli bir şey
oluşturma olgusudur. Kişinin kendini anlatmasının değişik yollarından
biridir. Yaratıcılığı arttırmak için çeşitli yöntemler
önerilmiştir ve yaratıcılığın müzikte, tiyatroda, yazarlıkta
farklı görünümleri bulunmaktadır. Bu nedenle örneğin yaratıcı yazma artık
farklı bir disiplin olarak kabul edilmektedir. Beceri olarak ise şu maddeleri
sıralayabiliriz:
- Çalışma hayatında orijinalite ve
yaratıcılık sergilemek,
- Diğerlerinin işine yarayacak
yeni fikirler geliştirmek, uygulamak ve anlatmak,
- Yeni ve farklı bakış açılarına
açık ve uyumlu olmak,
- Yeniliğin geliştiği alanlarda
yaratıcı fikirlerle somut ve yararlı yardımlarda bulunmak.
Eleştirel
Düşünme ve Problem Çözme
Eleştirel
düşünme, her sektörde çalışan bireyin ihtiyaç duyacağı ve sahip olması gereken
bir beceridir. Eleştirel düşünme (kritik düşünme) akıl
yürütme, analiz ve değerlendirme gibi zihinsel süreçlerden oluşan bir düşünme
biçimidir. Eleştirel düşünme yerine kimi zaman tartışma mantığı ya da biçim
dışı (enformel) mantık terimleri de kullanılmaktadır. Eleştirel düşünme sağduyu
ve bilimsel kanıtlarla uyuşan net hükümlere varmak için somut veya soyut
konular üzerinde düşünme süreçlerini de içermektedir. Bu yönüyle diğer bir
düşünme biçimi olan yaratıcı düşünmeyi tamamlamaktadır.
Problem
çözme ise problem çözücü için açık bir çözüm yöntemi bulunmadığında, belirli
bir durumu, bir sonuç durumuna dönüştürmeye yönelik bilişsel süreçtir. Problem
çözme, hedefe yönelik davranıştır. Hamlelerin uygulanmasını mümkün kılan alt
hedefleri içerir. Bu beceri için gerekli olan maddeler ise şu şekilde
sıralanabilir:
- Anlamaya yönelik doğru akıl
yürütmek,
- Karmaşık seçimler yapmak ve
kararlar vermek,
- Sistemler arası ilişkileri
anlamak,
- Farklı bakış açılarını
netleştirmeye ve daha etkili çözümler üretmeye yönelik sorular belirlemek
ve sormak,
- Problem çözmek ve soruları
yanıtlamak üzere bilgiyi sınırlandırmak, çözümlemek ve birleştirmek.
İletişim
ve İşbirliği
Kişiler
kurum veya kurumlar içerisinde etkili iletişim becerileri sergiler, güvene
dayalı ilişkiler geliştirir. Diğerlerin katkısını ve düşüncelerinin önemli
olduğunu hissettirerek pozitif ilişkiler kurar. Gerekli özellikler ise şu
şekildedir:
- Konuşurken ve yazarken
düşünceleri ve fikirleri açık ve etkili bir şekilde birleştirip kullanmak,
- Farklı takımlarda etkin
çalışabilme becerisi göstermek,
- Ortak bir amaca ulaşabilmek için
gerekli çabayı gösterecek şekilde esnek ve istekli olmak,
- İşbirliğine dayalı çalışmalar
için sorumluluğu paylaşmak.
Yaşam
Becerileri
Esneklik
ve Uyum
Bireyin
duygu, düşünce ve davranışlarının değişen koşullara göre ayak uydurabilmesi,
aynı zamanda mücadele ve değişim gerektiren durumlarda esnek davranabilmesine
esneklik diyoruz. Yaşam becerilerinde oldukça önemli olan bu beceri ise şunları
gerektirir:
- Farklı rol ve sorumluluklara
uyum sağlamak,
- Karmaşık ve önceliklerin
değiştiği ortamlarda etkin olarak çalışmak.
Girişimcilik
ve Öz-Yönelim
Girişimcilik
günümüzde yaygın olarak yenilikçi ticari davranışları tanımlamak için
kullanılan bir kavram olarak görülürken gelişim psikologları tarafından
gelişimin önemli bir safhası olarak da tanımlanmaktadır. Bu kavram bir
ihtiyacın giderilmesine yönelik somut davranışları barındırır. Bireylerin mizaç
ve karakterleriyle birlikte yaşamış oldukları deneyimlerin yönelimler üzerinde
etkili olduğu düşünülmektedir.
Öz yönelim ise bireyin karar verme ve davranma sürecinde kendi odaklı değerlendirmeler
yapmasını tanımlamak için kullanılan bir kavramdır. Bireylerin yönelimleri
bireylerin bireysel ve sosyal ihtiyaçlarını belirlerken bu ihtiyaçların
giderilmesi bireylerin yaşam tatmini elde etmelerini ve mutlu olmalarını da
sağlayabilir. Öz belirleme kuramı çerçevesinde modellenen araştırmada
bireylerin benlik yönelimli olmasının bireyleri girişimciliğe
yönlendirebileceği ve girişimcilik davranışları gösterdikçe yaşam tatmini elde
edebilecekleri düşünülmektedir. Bu beceri için gerekli olan adımlar ise aşağıda
yer almaktadır.
- Kendi anlayışını ve öğrenme
gereksinimlerini gözlemlemek
- Uzmanlaşmak üzere temel
becerilerin ve/veya öğretim programının sınırlarını aşarak kendi öğrenme
sınırlarını ve fırsatlarını keşfetmek, genişletmek
- Becerilerini profesyonel düzeye
yükseltmek üzere girişiminde bulunmak
- Başkalarının gözetimi olmaksızın
görevleri tanımlamak, öncelik sırasına koymak ve tamamlamak
- Zamanı etkili kullanmak ve iş
yükünü idare etmek
- Öğrenmenin yaşam boyu bir süreç
olduğuna ilişkin kararlı davranışlar sergilemek
Sosyal ve
Kültürlerarası Beceriler
Kültür
insanların algılama, düşünme, iletişim kurma, öğrenme, teknolojiyi kullanma
gibi çok sayıda faaliyeti gerçekleştirmesini doğrudan etkilemektedir. Kültür,
kişinin yaşamında bu denli etkili olmasına rağmen kişiler diğer kültürlerin
sahip olduğu özellikleri bilmiyor hatta hiç farkında değillerse diğer
insanlarla etkileşimleri sırasında sosyal davranışları ve tutumları olumsuz
etkilenebilmektedir. Farklı kültürel özelliklerin öğrenilmesi aşina olunmayan
bir ülkeye uyum sağlamayı, bu ülkedeki insanlarla birlikte yaşamayı ve
çalışmayı kolaylaştırmaktadır.
Kültürlerarası
yeterlilik, misafir bir kültür içinde bulunan kişinin kültürün gerektirdiği
talepleri etkili bir şekilde anlaması ve yanıt vermesi, kültüre ve kültürel
değerlere uyum sağlaması ve adapte olması ile ilgili gelişmeyi açıklamaktadır.
Kültürlerarası yeterliliği gelişmiş kişi, açıklık, empati, motivasyon, farklı
açılardan değerlendirebilme, davranışsal esneklik gösterebilme, kişi odaklı iletişim
kurabilme gibi duygusal, rasyonel ve bilişsel yeteneklere sahiptir. Kişinin
kendi kültürüne ilişkin sahip olduğu bilgiler, misafir olduğu ya da içinde
yabancı olarak tanımlandığı kültürün özelliklerini öğrenmesi ile
davranışlarında ve tutumlarında isteyerek bir değişim meydana gelmektedir. Bu
anlamda da aşağıdaki maddelerde yer alan öncüller gereklidir.
- Diğerleriyle uygun ve üretken
bir şekilde çalışmak
- Uygun olduğunda grupların ortak
anlayışını ayarlamak
- Yenilikleri arttırmak ve iş
kalitesini yükseltmek üzere kültürel farklılıklar arasındaki boşlukları
doldurmak ve farklı bakış açılarını kullanmak
Üretkenlik
ve Sorumluluk
Üretkenlik
veya verimlilik, girdileri çıktıya dönüştürme ölçüsü. Verilmiş girdiler çıktıya
ne ölçüde dönüştürülebilirse üretkenliğin de o ölçüde yüksek olduğu dile
getirilmektedir. Üretkenlik formülü çıktının girdiye oranı biçimindedir. Bunun
için gereken beceriler şu şekilde sıralanabilir:
- İşin zamanında ve kaliteli
yapılabilmesi için yüksek standart ve hedefler belirlemek ve bunlara
ulaşmak,
- Titiz ve olumlu iş etiği
sergilemek (örneğin, işe zamanında gelmek ve güvenilir olmak).
Liderlik
ve Sorumluluk
Lider ya da
Önder, bulunduğu çevreye yarar sağlayan, süregelen gelenekte köklü
değişiklikler yapan ve çevreyi yönetmek için sorumluluğu; sezgi, zeka ve
bilgiye dayalı karar ve uygulamalarla taşıyan kişiye denir.
Lider;
elindeki gücü kullanabilme kapasitesine bağlı olarak, çevresini etkileyen
kişidir. Gerektiğinde aldığı zor kararların ve sonuçlarının ardında durmasını
bilir. Lider, insanın başkalarından aldığı bilgilerle bilgili olabildiğini,
ancak sadece kendi aklı ile akıllı olabildiğini bilir. Bu nedenle çevresine
danışır ancak son kararı tüm sorumluluğu alarak hep kendisi verir. Liderlik
becerisini kazanmak için:
- Diğerlerini belirli bir hedefe
yönelik etkilemek ve yönlendirmek üzere bireylerarası ve problem çözme
becerileri kullanmak,
- Ortak bir hedefe ulaşmak üzere
diğerlerinin güçlerini düzenlemek,
- Dürüst ve etik davranışlar
sergilemek,
- Zihninde toplum yararını
düşünerek sorumlu davranmak gerekir.
Bilgi,
Medya ve Teknoloji Becerileri
Değişik
türdeki yazılı kaynakları, kayıtları kullanarak tanımlama, anlama, yorumlama,
bir araya getirme, iletişim kurma ve hesap yapma yeteneğidir. Aşağıda ayrılmış
başlıklar ile becerileri edinmek için gerekli adımları bulabilirsiniz.
Bilgi
Okur-yazarlığı
- Problemlerin çözümüne yönelik
olarak; bilgiye yeterli ve etkili düzeyde ulaşmak, bilgiyi eleştirel ve
yeterli düzeyde değerlendirmek, doğru ve yaratıcı bir şekilde kullanmak
- Bilginin erişimine ve
kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa
sahip olmak
Medya
Okur-yazarlığı
- Medyadaki iletilerin hangi
amaçlara yönelik ve hangi araçları, özellikleri ve yenilikleri kullanarak
nasıl yapılandırıldığını anlamak
- İnsanların iletileri nasıl
farklı yorumladığını, değer yargılarının ve bakış açılarının nasıl işe
koşulup koşulmadığını, medyanın inanç ve davranışları nasıl etkilediğini
gözlemek
- Bilginin erişimine ve
kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir anlayışa
sahip olmak
Bilgi ve
İletişim Teknolojileri (ICT) Okur-yazarlığı
- Bilginin ekonomik kullanımına
yönelik olarak, bilgiye erişmek, yönetmek, bütünleştirmek, değerlendirmek
ve yaratmak üzere dijital teknolojileri, iletişim araçlarını ve/veya
ağları uygun kullanmak
- Bilgiyi araştırmak, düzenlemek,
değerlendirmek ve paylaşmak üzere tekonolojiyi araç olarak kullanmak, ve
bilginin erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda
temel bir anlayışa sahip olmak.
Bu
becerilerin birçoğu, on dokuzuncu yüzyılın sonlarında başlayan ve günümüze
kadar çeşitli biçimlerde devam eden pedagojik bir hareket olan ilerici eğitimin
temel nitelikleri olarak da tanımlanmaktadır. Çok sayıda kurum ve kuruluş, 21.
yüzyıl becerilerinin önemini kavrayıp çeşitli uygulamalarla öğrencilere bu
becerileri edindirmek için çabalamaktadır. Sizlere bu yazıyı derleyerek elimden
geldiğince 21.yüzyıl becerilerine dair bilgiler sundum. Umarım faydalı
olmuştur.
Gerçekten faydalı bilgiler verilmiş. Ben de şunu eklemek isterim. Artık çağımızda yapay zeka oldukça gelişti ve ileride pek çok işi tek başına yapabilecek konuma gelecek. Bizler bunun farkına varıp, bu durumu lehimize çevirmeye çalışmalıyız. Yapay zeka teknolojisinin ne olduğunu ve neler yapıp neler yapamacağını iyi analiz etmeli ve gelecek planlarımızı buna göre kurmalıyız diye düşünüyorum. Değerli bilgiler için teşekkürler.
YanıtlaSil